הבלוג עדיין בהרצה

@@ הבלוג ברפורמה מתמדת @ הפוסטים לא סופיים @ אין אחריות על "נזקים" לקוראים שלא בדעתי, ביחוד כאלה שימינה ממרידור@@
@@זהו לקט קטן מכתבים שלי שנאגרו בזיכרון המחשב. התאריך בתחילת פוסט, תאריך ההכנסה ולא הכתיבה.@@


יום שבת, 20 בדצמבר 2014

פניה סניפית ב 2002


איכות הסביבה  ואיכות הפוליטיקה של מר"צ ת"א 

 
כפעיל שנים רבות במר"צ, ובגופים עירונים, קהילתיים, וסביבתיים, איני יכול לעבור לסדר היום נוכח ההתנהלות של מר"צ ת"א בענין איכות הסביבה.

בבחירות המונציפאליות האחרונות בתל אביב היה למר"צ הפסד פוטנציאלי של כ 4-6 מנדטים. הפסד שני מנדטים לירוקים זהו  ערעור אחד מעמודי היסוד בו  מר"צ אמורה להיות יחודית ומובילה. הפסד זה בא לאחר קדנציה של דשדוש סיעתי (חוץ מפעילות מיכאל רועה) בענין האקולוגי, מודגש בשותפות השלטונית ברשות העירונית לאיכות הסביבה .

המשך הזלזול ואי התיחסות רצינית כוללת ועכשוית להיבט האקולוגי, מביא לסחף תדמיתי ואפיון לא אמין של מר"צ. נושא איכות הסביבה נעשה לאחד החשובים בעיר, רבים מהאזרחים בת"א פיתחו מודעות מתוחכמת ל"ירוק", והם מזהים בזים ומענישים תופעות של "גרינווש" (כיסוי דמה ב"ירוק").

אם מר"צ ת"א רוצה להיות סיעה גדולה, היא חייבת שתהיה לה אמירה רצינית ומודעות רחבה במכלול הענינים המוניציפאלים בכלל ובענין האקולוגי בפרט. פעולותיה צריכות להיות מבוססות, אסרטיביות, ואטרקטיביות. נציגיה חייבים להיות מעורים אמינים ויציבים הן בתאוריה והן ביישום. ניכונו להם זירות קשות ביותר מול הפעילים ה"ירוקים" בעיר. דו"ח משמר המועצה בירוק, הגרוע לנציגינו, הוא  סממן אחד.

מינויים שרירותיים המאפילים על קביעות פרסונאליות עניניות, יש להם השלכות על התדמית והמהות והם דוחקים הצידה נאמנים, קרובים, ואוהדים.

ועדת איכות הסביבה "פעילה" מעל לחצי שנה. קריאת פרוטוקול הישיבה האחרונה שלה לא מסמן בשורה אלא שוב פעילות אקראית וארכאית (לא יצירתית).

אין אלה עיקרי בעיות איכות הסביבה של העיר (או המטרופולין). שוב "מר"צ מתעסקת רק עם בעיות הצפונים". יש שדר של מקריות, סתמיות, התנהלות מפוזרת ללא ראיה כוללת.  תפקיד ועדה שכזו לא רק להכין "פעולות" אלא גם עיבוד מדיניות ומימושה בעיקר באמצעות חברי המועצה (נשכח בתקציר מפגש בית דניאל).

מה כן?

תפיסה כוללת:

איכות סביבה+ תכנון עירוני+ מעורבות/שותפות האזרח = דחיפה לעיר ברת קיימא.

קביעת העיקרים:

זהום האויר, בעיקר מרכב (עד כ % 90).  (500 מתים בשנה)

הזנחת תשתיות של שנים.  (הצפותקריסת ביוב)

הפקרת מי תהום  (רבות מהבארות סגורות מזהום.)

חוסר בתכנית אב עירונית  ושיתוף הציבור  (כרסום החופים הציבורים )

רשת תחבורה ציבורית ארכאית  (ירידה במספר הנוסעיםעליה ברכב פרטי)

פעולה:

* קמפיין הכנסת "אג'נדה 21 מקומית" (תכנית פעולה המאגדת אלפי מועצות וערים בעולם לפעילות מקיפה חברתית-אקולוגית וברת קיימא) לתל - אביב. מעשה אסטרטגי עם פוטנציאל  של יצירת מסה קריטית לשינוים אמיתים.

* ניסוח "החזון העירוני של ת"א - לפי מר"צ" (תכנית אב, תכנית אסטרטגית),

בחבירה למתכננים, אנשי שכונות, אנשי רוח קרובים למר"צ. - זאת במיוחד לאחר  גויעת (?) התכנית האסטרטגית של העיריה, ובאין  תכנית אב לת"א מאז 1934.

- ניסוח מצע מר"צ ת"א בענין האקולוגי/אורבאני.

* דגש על החינוך והגברת המודעות לאיכות הסביבה בבתי הספר (מערכי לימוד ופעולה), למבוגרים (פרסומים, אירועים, עידוד מנהלי), לעובדי עיריה (קורסים).

* פעילות נקודתית נגד העיקרים: >מבצעים תקשורתיים כמנוף לנלווים הסברתיים ופוליטים.

~ זהום האויר, בעיקר מהרכבים ( בת"א רק דיזל דל גופרית 50 ppm, אכיפת ההוראות       הסביבתיות לגבי האוטובוסים והמשאיות. תחנות דלק פיראטיות), מפעלים ובתי  מלאכה מזהמים ליד מגורים, בעיקר בדרום. > מבצע "קונדומים על אגזוזים".

~ פיתוח התחבורה הציבורית והאלטרנטיבית ("תחבורה רכה": אפנים, קטנועים ירוקים, קורקינט חשמלי...). הקשית כניסת תחבורה פרטית חיצונית - תכניות טווח קצר (דן ידידותי: עדכון מהפכני של מערך הקוים, מודרניזצית הרכבים,         מערך כרטוס ושקיפות  כנהוג בעולם המפותח) > מבצע "עם חמור אני מהר יותר".

- תכניות טווח ארוך (רכבת קלה/תחתית - אך בתכנון ידידותי לאזרח ולסביבה ולא          ליזם/מפעיל).

~התחיבות הסדרת, פיתוח ואחזקת התשתיות באופן רצוף וברמה מקובלת בעולם            המערבי. (מים, ביוב, ניקוז, החדרת מי נגר, חסכון במים,, ביטוח לנפגעי הזנחות             תשתית - בעיקר       בארגזים, יפו)   > תחרות גלשני רוח באזור מוצף   > קוקטילפארטי,       בהזמנת האחראים   בת"א, על כוסות מים מצינורות האסבסט

~שמירה על קרקעות ושטחים ציבוריים, שמירה על החופים (צפון, שפך ירקון,יפו).

   > "פיקניקים פוליטים" עם א"חמים והרצאות מומחים באתרים.

~קידום מיחזור, שימור אנרגיות ומשאבים מתכלים, עידוד משאבים בלתי מתכלים.

  מיסים סביבתיים לנטלים \ העדפות כלכליות למקדמים.

 > מבצע חלוקת חשבונות (בגודל ענקי) "כמה זה עולה לנו"  ל"נטלים סביבתיים".

 

רק חלק ממה שצריך וממה שאפשר.

                                        דרור יהודה     טל 054417178

נספחים:

> בתפיסת איכות הסביבה, לאחר הנאיביות של התפיסה האסתטית, מעבר לראיה הרק בריאותית, אנו "בדור השלישי" של  התפיסה הכוללת גם את ההיבטים החברתים-כלכלים- פוליטים הנדרסים לרוב ע"י אותם כוחות נטולי אחריות חברתית וסביבתית, המפרים איזונים, והמגבירים אי שוויון.

> תגובה לפרוטוקול הועדה לאיכות סביבה:

# ענין "פי גלילות" בוזבז באי עשיה כאשר "הברזל היה לוהט" (במאי, בפיצוץ המיכלית). הסכנה המרחפת של איוד תוך שניות של מעל 7000  תושבים , היתה חייבת להיות מוסרת מזמן. הכי מאוחר ומידית אחרי הפיצוץ.  מר"צ ת"א היתה צריכה כמנופים תקשורתיים: (מעבר להצטרפות לדרישת יוסי שריד להטמנת המיכלים, ודרישה לביזור האתרים - קטנים יותר במספר מקומות)

- לדרוש פיטורי מנהל האתר.

- לדרוש בדיקת מחדל מתן אישורי בניה/איכלוס למבני המגורים באיזור  המסוכן.

- לדרוש הקמה מידית של חיץ פיזי (אדמה ובטון) בין האתר למבנים ע"י העיריה. עיריה  מחויבת לטעיותיה.

--- מגובה בהפגנה משותפת עם תושבי האזור הגובל, וכל הטררם התקשורתי.

# אזורי תע"ש המזוהמים כבר היו בראשי הכותרות וטופלו תקשורתית ע"י מר"צ ת"א ואף ע"י ראש העיר. אזור רביבים נבדק ונמצא כשיר וכבר  נבנה ואוכלס.

צו עליון הוא טיפול נמרץ בענין טהור והכשרת רוב בארות המים בגוש דן המזוהמים ,לא רק מתע"ש.

# רידינג. מאז ילדותינו זהו נושא תמידי של סמל הזהום בת"א. הבעיה שבתאכלס מ93 יש צו משפטי אישי להתקנת מסנן אלקטרוליטי, ואחרכך גם התחייבויות למעבר לגז.  אך מה יהיה שונה העתיד מן העבר בו מר"צ ישבה באיכות הסביבה בת"א ולא הביאה ליישום הנ"ל?.

>"קיימות"  ("בר קיימא")

תפיסה הבאה מן היערנות המבטיחה  המשכיות קיום היער ע"י כך שלא נגרעים ממנו יותר עצים ממה שהוא מצמיח. הישום הרחב  מדו"ח ברונדטלנד 1987 - "הבטחת מילוי צורכי ההווה, מבלי לסכן את יכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם הם".

למושג "בר קיימא" מימדים אקולוגיים חברתיים ותרבותיים. (התנהלות זהירה ושמירת המשאבים הטבעיים, לכל האוכלוסיות, צדק "צפון - דרום" , אחריות של "שכנות גלובאלית ומקומית", בחינה מחודשת ועדכון של ערכינו החומרניים, אורחות החיים שלנו, פוגעי הסביבה - "איכות חיים במקום רמת חיים", פתיחות לרב תרבותיות, פלוראליזם).
8.02                                                                   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה