הבלוג עדיין בהרצה

@@ הבלוג ברפורמה מתמדת @ הפוסטים לא סופיים @ אין אחריות על "נזקים" לקוראים שלא בדעתי, ביחוד כאלה שימינה ממרידור@@
@@זהו לקט קטן מכתבים שלי שנאגרו בזיכרון המחשב. התאריך בתחילת פוסט, תאריך ההכנסה ולא הכתיבה.@@


יום שבת, 14 באפריל 2018

הנגשה ופופולריזציה של מסרי השמאל

אנו חיים במציאות של שמאל מצומק, שבציבוריות רחבה נדבקו בו דימויים שליליים עד כדי דה לגטימאציה. נקודת המוצא שלי שזו תוצאת הזנחה ורפיון של חוסר אקטיביות, מתוך אדישות היושבים באין מפריע במגדלי השן ו/או בבועה ו/או נחים על זרי דפנה היסטוריים, עם אשליה שדווקא לצידם "יד נעלמה" שתסדר בסופו של דבר הכל, מכיוון שאצלם מובנה הצדק לכל. זו לא תוצאה של חוק טבע אלא צרה שהשמאל הביא על עצמו והוא יכול להחלץ ממנה.

כך יש קיפאון על השמרים ומיחזור נמשך של מתכונים וסיסמאות מן העבר, (כמעט) ללא התחדשות מהותית בבדיקת נתונים, הפקת לקחים, התאמת תכנים, אמצעים והתנהלות – להתרחשויות ולשינויים, בזמן אמת. וכך למרות שבציבור הרחב קיימת בעצם הערצה  סמויה לשמאל, יש התאכזבות קשה עד שנאה תהומית, כאשר נראה שהציפיות אינן מוגשמות. מצב הגורר ומקרין גם על חוסר בדינמיקה מהותית משמרת מקדמת ומרחיבה  בתוך השמאל עצמו.

הפעם הנושא מותחם לצד ה"טכני" הא-ערכי: עניין  הטמעה רחבה של הידע והמודעות  השמאלית (וגם הליבראלית-הומאנית האוניברסאלית הלא כלכלית). התמודדות עם המענים הערכיים והמבניים ההכרחיים של השמאל לבעיות תקופתנו גם הלא מקומיים.

בעבר היתה תשתית טבעית ומובנית שתחזקה "אידאולוגיה" כמעט מעצמה. היו  עיתונים יומיים ודיברי דפוס פוליטים שונים לרוב. מוסדות חינוך ("זרם העובדים") מוחזקים ע"י מפלגות ותנועות  עם תיקצובים כלליים ומקורות ממון ברי קיימה עצמיים. הסתדרות פעילה חינוכית וערכית. רשת חנויות ספרים ("סיפרי"). אלפים שבאו כבר ארצה עם בסיס אידאולוגי, וכאלה שעברו דרך הכשרות שונות וחינוך בקיבוצים בהיקלטות ובגדילה בארץ. תנועות הנוער העיקריות היו "פועליות חלוציות" והן היו עיקר הפעלת הנוער בזמנו הפנוי. וכן, הקיבוצים.

היום אנו במצב של הידלדלות פוטנציאלי כל הגופים השמאליים.

מול זה יש היום מצב מכהה של כמות אינפורמאציה בלתי ניתפסת ("התפוצצות המידע") לצד תקשורת מתומצתת לאס. אם. אסים, לציוצים (בטויטר 140 תוים) וקליפים, משולבת בתרבות המונים (כמעט ללא סינונים) מרדדת ושיטחית, מוכוונת מסחריות.

לכך נוספת מן הצד השני פעילות מכבש שיטתית, מושכלת ורחבה לשינוי תפיסות פוליטיות של הציבור, לכוון ימין ניאו שמרני (כולל הפאן הכלכלי שלו), דתי ולאומני. זוהי פעילות מתוכננת בדפוסי ותמיכות כוחות דומים גלובאלים ("דוקטרינת וולפוביץ", "מכוני חשיבה" כמו הPNAL , אסטרטגיות וטאקטיקות  בסיגנון "מסיבות התה", מבית מדרשם של יועץ בוש קארל רוב , השדולה הנוצרית אמריקאית CUFI  בראשות המטיף האוונגלי ג'ון הייגי וכ"ו.) (מקביליהם בארץ: מכוני החשיבה הימניים כגון מרכז שלם, המכון לאסטרטגיה ציונית, המכון לתכנון מדיניות העם היהודי, מכון ירושלים לחקר שווקים וכ"ו וארגונים ומוסדות שונים כמו אם תרצו, ישראל שלי, מוניטור האקדמיה הישראלית, מוניטור הארגונים הלא ממשלתיים וכ"ו).

 כך נסיון העברת מסרים "שמאליים" מכוונת והשפעה על מודעות המונים, ביחד עם ההתפתחויות הטכנולוגיות בתקשורת,  מעמידה אתגרים עם מאפיינים וצורך באמצעים  שונים לגמרי מהשיגרתיים והנהוגים כיום.

לשמאל נחיתות הסברתית מובנית. מסריו מלכתחילה מורכבים, מפותלים, כמתחבט תמידי ללא תחליט, ודורשים מאמץ חשיבתי רב ונמשך יותר מאלה הבאים מימין. משם  המסרים ברורים, פשוטים, קוויים, פונים אל רגשות ו"אינסטינקטים" המעוכלים הרבה יותר מהר וקל.

משנים לא מועטות של פעילות פוליטית נראה לי שאין כמעט לצד השמאלי  כלים ואמצעים עכשויים (מעבר לפעילות מסויימת ברשת) להתמודדות  "בגובה העינים" ובעוצמת חדירה מספקת, עם החסרים בידע, הבנה, טרמנולוגיה משותפת ועניין, של "הקהל הרחב" (למען האמת, גם עם אלה של הקהלים הטבעיים העניין מידרדר. לא בטוח בזהות ראית העובדות, ההבנה, פירושים,  ותפיסות  של הנציגים עם אלה של מרבית בוחריהם – אבל זה אולי עוד תוצאה של הסתיידות עורקים דמוקרטית  של ממסדי השמאל המתון).


לדעתי מה שחסר ונדרש "מצידנו" הוא גוף (מכון, עמותה, התאגדות), "סטארט אפ פוליטי",  המעמיד הנחיות, "ארגזי כלים" לא מסובכים אך יעילים, ותוצרים מוגמרים  של  תיקשורת  המונים. זאת באופן מידי, קצר (אך לא על חשבון אמינות) קליט ומגוון, פשוט ומובן, המבהיר בברור ובאופן נגיש ומידי עובדות, תהליכים והקשרים הקובעים את חיי כולם. מגובה בשליטה בטכנולוגיות וסיווגי המידע (טקסט, ויזואל, קול, משולב, אמצעים ויריאליים וכ"ו) והתקשורת הזמינים ,העכשויים והעתידים. זאת באופן אקטיבי כללי עבור הציבור הרחב וכ"תחמושת" יעילה לפוטנציאל הפעילים והאוהדים לאקטיביזם עצמאי ומאורגן, מתמשך (בטוקבקים למשל).

למשל הקמת "ויקי-שמאל"פלטפורמה אינטרנטית חיונית, במתכונת ויקיפדיה (מאגר נתונים שיתופי, נוצר ומתעדכן ע"י שיתוף הציבור – "חוכמת ההמונים") עבור פעילים ואחרים שבצד "שלנו" ("מרידור ושמאלה"), הנותנת באופן נגיש וידידותי, בזמן אמת, חיזוקים "ארגז כלים", "תחמושת",  שתעצים את התנהלותם ואיפשור מתן מענים על ידם, בעיקר  ברחבי הרשת הוירטואלית (טוקבקים), המוצפת ע"י הצד השני.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה